Case: Itumic Oy

Itumic Oy - Toni kovanen ja Esa Hölttä

Toni Kovanen ja Esa Holttä ovat Itumic Oy:n uudet omistajat.

Toni Kovanen: Yrityskauppa on hyvä tapa päästä kiinni jo toimivaan yritystoimintaan

Jyväskyläläisen kasvihuonetekniikkayritys Itumic Oy:n omistuspohja muuttui kesällä 2021 kun Toni Kovanen ja Esa Hölttä ostivat yhtiöstä koko osakekannan. Itumic Oy on toiminut menestyksekkäästi jo 70-luvulta saakka. Uusien omistajien näky on kehittää yritystä panostamalla vahvasti uuteen tekniikkaan, tuotteistukseen ja markkinointiin.

Toni Kovanen, miksi halusitte ostaa yrityksen?

Olin myynyt aiemmat liiketoimintoni pois 2019 ja kehitellyt palvelukonseptia turvallisuusalalle, jonka jouduin laittamaan ainakin toistaiseksi jäihin koronapandemian vuoksi. Oli kuitenkin tunne, että jotain järkevää pitäisi ajan kuluksi ja toimeentuloksi tehdä. Nykyinen yhtiökumppanini oli myös jokunen vuosi siten myynyt yrityksensä. Olimme jo vuosien ajan puhuneet yhteisestä yritystoiminnasta ja ostamalla toimivan yrityksen, pääsimme täyteen vauhtiin melko kivuttomasti.

Miksi valinta oli Itumic?

Itumic on itseasiassa jossain määrin tuttu yritys jo 80-luvun loppupuolelta asti. Teknisen alan ihmisinä, minä ja yhteistyökumppanini, kiinnostuimme teknisen alan yrityksestä. Tärkeä seikka oli myös yrityksen sijainti Jyväskylässä.

Mikä yrityksessä erityisesti viehätti?

Näimme että yrityksessä on paljon hyödyntämätöntä potentiaalia. Aiempi omistajapohja oli ollut hieman passiivinen viime vuosina uusien ajatusten ja kehitysideoiden suhteen, ehkäpä tavallaan eläkepäiviä odotellessa. Oma ajatuksemme on hyvin pitkälti sellainen, että kehitystyötä tullaan tekemään niin liiketoiminnan kuin tekniikan puolella menneidenkin vuosien edestä.

Miten neuvottelut sujuivat?

Neuvottelut sujuivat kohtuullisen sujuvasti. Paajasen Jari Suomen Yritysmyynnistä toimi välittäjänä ja hoiti oman osansa erinomaisen hyvin. Yhteydenpito hoitui hänen kanssaan kellonajasta ja viikonpäivästä riippumatta joutuisasti. Myyjäpuolen kanssa pidimme välillä hieman tuumaustaukoa kaupanehtoja miettiessämme.

Miten itse yrityskauppa sujui?

Yrityskauppa sujui itseasiassa hämmästyttävän hyvin. Finnveran kanssa rahoitusneuvottelut olivat lyhyet ja kivuttomat. Asiaa auttoivat todennäköisesti ostettavan yrityksen historia ja hyvin tehty pohjatyö liiketoimintasuunnitelman kanssa.

Miten henkilökunta suhtautui?

Henkilökunta on ottanut muutoksen vastaan hyvin. Kaikki ovat tyytyväisiä että yritystoiminta jatkuu ja kehittyy tulevaisuudessa. Selkeästi myös kehitysideoita halutaan tuoda henkilökunnan taholta esiin, johon suhtaudumme erittäin positiivisesti.

Miten haltuunotto sujui?

Otimme yrityksen haltuumme 1.6. eli kesälomasesongin alla sopivasti. Lomien päällekkäisyyksiä on pyritty välttämään ja siinä on aika hyvin onnistuttu. Koska ala on meille uusille omistajille vielä hieman outo, korostuu henkilökunnan ammattitaito erityisen paljon tässä siirtymävaiheessa. Alkukuukausina tärkeintä onkin, että omistajat eivät sotke ammattimiesten töitä, vaan pysymme taustalla varmistamassa kaikille mahdollisuuden toteuttaa omaa työtään.

Minkälainen visio teillä on yrityksen tulevaisuudesta?

Meillä on vahva halu kasvaa ja kehittää liiketoimintaa. Olemme jo vahvistaneet organisaatiotamme markkinointipuolella. Näinä päivinä palvelukseen tulee myös tekniikan puolelle uusi työntekijä. Olemme jo ottaneet askeleita uusien liiketoimintojen lisäämiseksi valikoimiimme ja tulemme laajentamaan toimintaamme esim. kiinteistöautomaation puolelle. Myös vientitoimintoihin tulemme panostamaan jatkossa koko ajan enemmän, sekä laajentamaan yhteistyökumppaniverkostoa niin kotimaassa kuin ulkomailla.

Onko vielä jotakin mitä haluaisit sanoa?

Yrityskauppa on erittäin hyvä tapa päästä kiinni jo toimivaan yritystoimintaan ja välttää sillä alkavan yrityksen sudenkuopat. Kannattaa rohkeasti kysyä myytävästä yrityksestä lisätietoja, jos mielenkiintoinen kohde löytyy. Myös rahoituskuviot sujuvat joutuisasti, etenkin jos oma tausta on kunnossa ja visio on selkeä. Hakemusvaiheessa tehty taustatyö ja hyvin laadittu liiketoimintasuunnitelma ovat ensiarvoisen tärkeitä.

Itumic Oy:n verkkosivut: www.itumic.fi

↑ Takaisin ylös

Case: Joros Oy

Joros Oy

Joros Oy sai yrityskaupan myötä uuden omistajan keväällä 2021. Toni Pesonen oli kehittämässä yritystä menestykseen 20 vuoden ajan. Autotalliyrityksestä kasvoi 70 Me liikevaihdon yhtiö, jolla on Suomen markkinoiden lisäksi vientiä Pohjoismaihin ja muualle Eurooppaan. KUVA: JUSSI SILVENNOINEN

Joros Oy sai uuden omistajan

Toni Pesonen: Hyvin hoidetulle yritykselle löytyy ostaja

Punkaharjulainen Joros Oy on erikoistunut putkien taivuttamiseen ja elektrolyyttikiillotukseen. Tuotteet tehdään vene- sekä muun teollisuuden tarpeisiin. Joroksella on myös oma rantarakentamisen tuoteperhe. Yhtiön liikevaihto on lähes 10 Me ja se työllistää n. 70 henkilöä. Joros Oy vaihtoi omistajaa keväällä 2021.

Joros Oy sai alkunsa vuonna 1983 Ossi Paakkunaisen perustamana. Aluksi yritys toimi kansainvälisissä projektinhallintatehtävissä. Vuodesta 1989 Joros Oy on sijainnut Punkaharjulla, jossa se alkoi kehittää varusteluosia suomalaisten venevalmistajien kanssa. Tuotekehittelyn ansiosta mm. veneiden kaiteet tehdään nykyisin pääasiassa haponkestävästä teräksestä ja elektrolyyttikiillotuksen avulla kiillotetaan kiiltäviksi.

Vuonna 2002 Jorokseen tuli töihin vastavalmistunut tuotekehitysinsinööri, Toni Pesonen. Hänen pravuuriaan olivat dokumentointi ja piirustusten tekeminen, jotta kaikki työntekijät osasivat tehdä kaikkia tuotteita tuotannossa. Vuonna 2005 Ossi Paakkunainen pyysi Tonia yhtiöön mukaan vähemmistöosakkaaksi.

- Alunperin putkien taivutus hoidettiin manuaalisesti. Nyt halusimme uusia koneistoa ja aloitimme voimakkaan investoinnin. Hankimme modernia kalustoa CNC-tekniikalla. Suomalainen vene alkoi kiinnostaa myös muissa Pohjoismaissa, ja veneteollisuuden volyymit kasvoivat vuosi vuodelta. Uusimman tekniikan myötä pystyimme vastaamaan kasvaneeseen kysyntään ja saimme lisää töitä.

Finanssikriisi

Vuonna 2007 Ossi Paakkunainen siirsi toimitusjohtajan tehtävät Toni Pesoselle. Vuotta myöhemmin Pesonen lisäsi omistustaan yhtiössä. Kaikki näytti hyvältä, kunnes vuonna 2008 iski finanssikriisi. Veneiden myynti sakkasi ja samalla loppuivat tilaukset.

- Oli keksittävä jotakin muuta ja lähdin salkku kädessä kiertämään Suomea. Modernille konekannalle ja tietotaidolle löytyi kysyntää. Saimme uusia asiakkaita mm. terveydenhuollosta, linja-auton valmistajista, maataloudesta ja energiatuotannosta. Vuonna 2007 aloitetun teollisen muotoilun ansiosta pystyimme tarjoamaan visuaalisesti hienoja ja monimutkaisia tuotteita.

Vuonna 2011 Joros alkoi kehittää lisäksi omaa tuoteperhettä. Yhtiö alkoi suunnitella ja valmistaa rantarakentamisen tuotteita. Se on kolmas tukiranka yhtiölle. Alihankintatöitä ei uskalla tehdä varastoon, mutta omaa tuoteperhettä kyllä.

- Laiturituotteemme ovat todella laadukkaita. Ne kestävät ainakin 50 vuotta. Uutta ja hienoa laiturikomponenttiperhettä myydään Suomessa, Norjassa ja Ruotsissa. Nyt sitä viedään myös muualle Eurooppaan. Yhtä laadukasta ei löydy Suomesta, eikä taida löytyä myöskään helposti Pohjoismaista, kertoo Toni.

Lisää investointeja

Vuonna 2017 Joros teki jälleen mittavia investointeja. Aiemmilla laitteilla pystyi taivuttamaan läpimitaltaan 20 - 90 mm putkea. Uusilla laitteilla onnistuu 6 - 225 mm putkien käsittely.

- Olemme Suomen monipuolisin putkentaivuttaja. Yrityksellä on mahdollisimman moderni laitteisto 3D-tekniikalla ja kaikki tarpeellinen tietotaito. Pystymme tuottamaan hyvin laajan skaalan erilaisia tuotteita.

Yritys myyntiin

Vuonna 2020 Joros Oy tuli pisteeseen, jossa sillä on vakaa tuotantopohja ja toimiva organisaatio. Myynti käy hyvin sekä kotimaassa että ulkomailla.

- Olen työskennellyt yrityksen menestykseen eteen jo yli 20 vuotta ja lisännyt sinä aikana omistusta muutamaan otteeseen. Suurin intohimo alkoi hiipua ja aloimme harkita yrityksen myyntiä.

- Kartoitimme eri yritysvälittäjiä ja otimme yhteyttä Suomen Yritysmyyntiin. Jo ensimmäisen keskustelun jälkeen syntyi hyvä fiilis ja luottamus. Täytyy kyllä antaa Suomen Yritysmyynnille 110% tunnustus ammattitaidosta, jolla se hoiti asiat.

- Suomen Yritysmyynnin laajan verkoston ansiosta pystyimme aloittamaan heti keskustelut potentiaalisten ostajajien kanssa. Heitä oli sekä Suomesta että ulkomailta. Neuvottelujen jälkeen valitsimme joukosta sopivimman. Ostajina olisi ollut suuria sijoittajayrityksiä, mutta meille oli tärkeää että yrityksellä on jatkuvuus. Siksi halusimme myydä sen taholle, joka antaa sille myös kasvot.

Millainen yritys menee kaupaksi?

Toni antaa neuvon yrityksen myyjille. Yritykselle löytyy ostaja, jos se on hyvin hoidettu.

- Silloin kun luvut ovat kunnossa, ei tarvitse selitellä. Yrityksen hyvä historia on tärkeää myös tulevien investointien kannalta. Hyvällä historialla saa paremmin markkinoilta rahaa. Tulevaisuutta kukaan ei voi ennustaa. Viimevuodet ovat näyttäneet, että markkinoilla voi tapahtua yllättäviä asioita suunta ja toiseen todella nopeasti. Yritys kannattaa pitää siinä kunnossa, että siitä voi luopua milloin vain.

Toni Pesonen jatkaa Joroksen neuvonantajana siihen saakka kunnes siirtymävaihe uuden johdon kanssa on ohi.

- Sen jälkeen alan miettiä mikä minusta tulee isona, päättää Toni huumorimielellä.

Faktaa:

- Joros Oy perustettiin vuonna 1983
- Yhtiö taivuttaa ja elektrolyytti kiillottaa putkia vene- sekä muille teollisuuden aloille ja valmistaa omaa rantarakentamisen perhettä
- Yhtiö toimii Punkaharjulla
- Yhtiön liikevaihto on lähes 10 Me ja henkilökuntaa n. 70
- Suomen markkinoiden lisäksi Joros Oy vie tuotteitaan muihin Pohjoismaihin ja muuhun Eurooppaan

Joros Oy:n verkkosivut: www.joros.fi

 

↑ Takaisin ylös

Case: RK Rakentajan konevuokraamo Oy

RK Rakentajan konevuokraamo Oy

RK Rakentajankonevuokraamo Oy sai uuden omistajan kesällä 2020. Yrityskaupan tavoitteet toteutuivat ja yhtiö on voimakkaassa kasvusuhdanteessa.

Yrityskauppa: RK Rakentajan konevuokraamo Oy - Uusi omistaja mahdollisti reilun kasvun

RK Rakentajan konevuokraamo Oy sai uuden pääomistajan kesällä 2020 kun perustaja Tuomas Hannula myi menestyvän yrityksensä kolmen vuoden toiminnan jälkeen. Yrityskaupassa toteutuivat tavoitteet joita haettiin. Uuden omistuksen myötä saatiin lisää pääomaa, kalustoa, osaamista ja kontakteja. Kauppa mahdollistaa yhtiön reilun kasvun.

Idea konevuokraamosta alkoi kehittyä jo vuonna 2003. Yrittäjä Tuomas Hannula teki erilaisia rakennusalan urakointeja ja totesi että koneita tarvitaan ja lisäksi ne ovat kalliita. Jotta koneisiin sijoitettu pääoma olisi mahdollisimman tehokkaassa käytössä, niitä kannattaisi vuokrata myös muille.

Idea ei jäänyt vain ajatuksen asteelle vaan johti konevuokraamon perustamiseen. Mikä olisikaan parempi nimi rakennuskoneiden vuokraamiselle kuin konevuokraamoa kuvastava RK Rakentajan Konevuokraamo Oy. Toiminta käynnistyikin vauhdilla. Vajaan kolmen vuoden jälkeen yritys oli jo siinä vaiheessa ettei kasvu enää onnistunut omin voimin. Hannula otti yhteyttä Suomen Yritysmyyntiin.

- Omat paukut alkoivat loppua. Tuli ajatus myynnistä tai mahdollisen sijoittajan löytämisestä. Tavoitteena oli kasvu ja siihen tarvittiin pääomaa, kontakteja sekä lisää pätevää henkilökuntaa, kertoo Hannula.

Kemiat ja osaaminen tärkeitä

Hannula googlasi netistä eri yritysvälittäjiä. Hän muisti jostakin kaukaa Suomen Yritysmyynnin omistajan Jarmo Pakarisen ja soitti hänelle.

- Valitsin Suomen Yritysmyynnin välittäjäksi, koska vastaanotto oli niin hyvä. Jo ensimmäisessä tapaamisessa sain paljon avaavia ajatuksia ja kontakteja sekä koin, että Suomen Yritysmyynti Oy:llä on kaupantekoon tarvittava ammattitaito. Mitenkään en olisi itse pystynyt löytämään näin hyvää ostajaa.

Kaikkiaan prosessi kesti noin yhdeksän kuukautta. Neuvotteluja käytiin monien tahojen kanssa. Lopulta kiinnostuneita ostajia ja sijoittajia oli useita.

- Sain valita mieluisimman. Kemiat ovat tärkeitä yhteistyön kannalta. Uusien pääomistajien kanssa meillä on hyvä henki. Kaupan myötä yhtiö sai paljon kalustoa, osaamista, kontakteja ja pääomaa.

Tavoitteena laajeta ympäri Suomen

Rakentajan Konevuokraamon tavoite on kasvaa 30-40 % vuodessa. Pitkän ajan kasvutavoite on ulottua koko Suomen alueelle.

Keväällä yritys aloitti uuden toimipisteen Turun seudulla Raisiossa. Yritys on laajentunut myös Pirkanmaalle, kun uuden omistajan myötä tamperelainen MikaRent Oy fuusioitui yhtiöön.

- MikaRent toimii Lempäälän Ideaparkissa ja tarkoituksemme on alkaa brändäämään toimintaa Rakentajan Konevuokraamon nimellä, valaisee Hannula.

Perinteisen alan yritys voi olla kasvuyritys

RK Rakentajan Konevuokraamo Oy on hyvä esimerkki siitä että myös perinteiselle alalla toimiva yritys voi olla kasvuyritys. Konevuokrauksen toimiala on kasvussa ja näkymät ovat hyvät. Yhtiö sai uutta potkua kasvuun yritysjärjestelyjen kautta.

- Menestyvän toiminnan kulmakivenä tällä toimialla on asiakaspalvelu. Siihen tulemme panostamaan voimakkaasti, päättää Hannula.

***

RK Rakentajan Konevuokraamo Oy:n tuotteita ovat maanrakentamiseen ja rakentamiseen tarvittavat koneet ja laitteet kuskilla tai ilman. Valikoimaan kuuluu myös paljon erikoislaitteita kuten timanttityökaluja, asbestilaitteita, hihnakuljettimia, purkurobotteja ja koneisiin asennettavia paikannuslaitteita. Tällä hetkellä toimipisteet sijaitsevat Klaukkalassa, Vantaalla, Raisiossa ja Lempäälässä. Yrityksen sivut löytyvät osoitteesta: www.rkvuokraamo.fi

 

↑ Takaisin ylös

Case: Digitarvike Oy

Digitarvike - Janne Rajala

Janne Rajala, Digitarvikkeen perustajajäsen. KUVA: PASI SALOKANNEL

Oululainen menestystarina: Digitarvike Oy

Kameratarvikkeita myyvä Digitarvike Oy sai alkunsa vuonna 2005, kun oululainen harrastajavalokuvaajaryhmä huomasi, että oli vaikea tilata tarvikkeita Suomesta. Kotoa alkanut yritys on ollut nousujohteinen alusta saakka, mutta viimeisimmät vuodet ovat olleet suorastaan nousukiitoa.

- Vuonna 2005 elettiin aikaa, jolloin nettikaupat olivat vasta aluillaan. Tilailimme tavaraa ulkomailta ja huomasimme että suomalaiselle verkkokaupalle olisi tarvetta, taustoittaa Janne Rajala, 43, Digitarvikkeen perustajajäsen.

Firma aloitti toiminimellä. Kun myynti kasvoi, yritys muutettiin osakeyhtiöksi. Nousu oli alussa maltillista, mutta viimeiset viitisen vuotta ovat olleet ison kasvun aikaa. Vuonna 2019 liikevaihto ylsi 5,2 miljoonaan euroon ja tulosta syntyi yli 800 000 euroa.

Menestyksen salaisuus

- Olemme alusta saakka olleet kiinnostuneita ja innostuneita alamme tuotteista. Pyrimme aina siihen että asiakaspalvelijana toimii henkilö, joka oikeasti pystyy antamaan tietoa. Suurilla firmoilla asiakaspalvelu kyllä toimii, mutta tuotetietoa ei välttämättä ole, kertoo Janne.

Toimivan asiakaspalvelun lisäksi Digitarvikkeella on selkeä ja informatiivinen verkkokauppa. Tuotteita on helppo tilata. Myös verkkolöytyvyys on kunnossa. Kivijalkaliike sijaitsee Oulussa, mutta postilinjat ovat nopeat kaikkialle Suomeen.

- Olimme viime perjantaina messuilla Helsingissä. Asiakas halusi tuotteen, jota meillä ei ollut mukana. Hän tilasi sen verkkokaupastamme. Seuraavana päivänä asiakas tuli kiittämään nopeasta toimituksesta, tuote oli saapunut. Oulusta on yllättävän nopeat postilinjat, kertoo Janne.

Uusi omistuspohja

Syksyllä 2019 Janne päätti myydä yrityksensä. Päällimmäinen tarkoitus oli saada uuden omistuspohjan kautta vetoapua yrityksen johtamiseen, koska toiminta oli kasvanut laajaksi.

- Olin lähdössä työmatkalle Kiinaan kun Suomen Yritysmyynnin edustaja teki lupauksen, että he ovat löytäneet ostajan, kun tulen takaisin. Olen aina ollut varovainen uskomaan sellaista mikä ei ole tapahtunut. Mutta kun palasin, edustaja esitteli useamman ostajaehdokkaan. Yhden kanssa saimme sitten kaupan maaliin.

Janne kertoo että oli yllättynyt miten helposti kaupanteko sujui, koska oli kuullut tapauksista, joissa myynti oli kestänyt vuosia.

- Suomen Yritysmyynti toimi kaupanteossa kokeneena asiantuntijana. Näen yritysvälittäjän edunvalvojanani. Yrityskauppa on prosessi, jossa täytyy ottaa huomioon monia asioita. Välittäjällä on myös lakimies, joka katsoo että asiat menevät laillisesti.

Nyt vuonna 2020 yrityksellä on uusi pääomistaja. Jannella on yhä osuus yhtiössä ja hän jatkaa yhtiön palveluksessa. Mutta hän on kuitenkin vähemmällä painolla arjessa mukana.

- Aion jäädä tekemään yritykseen sellaisia asioita, jotka kiinnostavat. On tämä niin mukavaa hommaa. En kuitenkaan aio antaa enää ihan kaikkia voimavarojani, sillä aika on tärkeä asia, päättää Janne.

Digitarvikkeen verkkokauppa: www.digitarvike.fi

↑ Takaisin ylös

Case: Partanen

Jouni Partanen

Jouni Partanen on ollut liha-alalla jo yli 30 vuotta.

Merkittävä yrityskauppa Turussa: Lihatukku Jouni Partanen vaihtoi omistajaa

Turun seudulla hyvin tunnettu ja menestyksellinen Lihatukku Jouni Partanen sai uuden omistajan, kun GSS-Export osti yrityksen. Kaupan myötä GSS:n liikevaihto nousee 35 miljoonaan euroon ja se työllistää yli 150 ihmistä. Osapuolet ovat sopineet ettei kauppahintaa julkisteta. Yrityskaupan neuvotteli Suomen Yritysmyynti Oy.

- Olo on kieltämättä vähän kuin veisi tytärtä alttarille, sanoo Jouni Partanen. Se ole ihme, sillä Jouni perusti yrityksen jo vuonna 1994 ja on toiminut alalla 14-vuotiaasta lähtien. Lihatukun toinen pääomistaja on hänen veljensä Kimmo Partanen.

Lihatukku Jouni Partanen on erikoistunut tuoreen lihan käsittelyyn; leikkaamiseen, jatkojalostamiseen ja pakkaamiseen. Uuden teknologian tehdas valmistui Lietoon kuutisen vuotta sitten. Liikevaihtoa vuonna 2017 kertyi 22,5 miljoonaa euroa ja liikevoitto oli liha-alalla korkea 9,5%.

- Menestyksemme perustuu kustannustehokkuuteen, hyvään palveluun ja ammattitaitoiseen henkilökuntaan. Keskeisenä tekijänä on uusi tehdas, joka on Suomen moderneimpia laitoksia, kertoo Partanen.

Partanen työllistää lähes 100 ihmistä. Nyt tehty kauppa ei vaikuta henkilövaihdoksiin.

Laajeneva GSS-Export

Lihatukku Jouni Partasen ostajaksi valikoitui GSS-Export, jonka pääomistaja ja hallituksen puheenjohtaja on Sergei Medvedev. Hän tuli Suomeen kaksikymppisenä nuorukaisena 30 vuotta sitten ja on nykyään Suomen kansalainen.

Aluksi GSS-Export vei suomalaista ja etelä-amerikkalaista lihaa itään. Venäjän kaupan vaikeuduttua yritys alkoi suuntautua enemmän Suomen markkinoille. Yritys on ostanut konserniinsa pienemmät liha-alan yritykset Maalaistuote Vatajan ja Pajuniemen.

- Partasen kaupan pohjalla on idea laajentua koko Suomeen. Saimme nyt valmiiden tuotteiden lisäksi valikoimiimme tuoreen lihan ja sen jatkokäsittelyn kilpailukyisessä tehtaassa. Yrityskauppa tuo synenergiaetuja ja suurempana konsernina lihan ostohintamme halpenee.

Partasen yrityskaupan ansiosta GSS-konsernin liikevaihto nousee 35 miljoonaan euroon ja se työllistää yli 150 ihmistä. Toistaiseksi Lihatukun, Vatajan ja Pajunimen nimet pysyvät entisellään, mutta jatkossa brändit ja nimi saattavat muuttua.

- Koska haluamme toimia koko Suomessa, harkitsemme konsernin yritysten fuusioitumista uuden nimen alle. Myös tuotebrändit saattavat uudistua. Laajentuminen toisi mahdollisesti myös lisää työpaikkoja, sanoo Medevejev.

Lihatukku Partasen toimitusjohtajaksi on valittu pitkän linjan ammattilainen Juha Ruohola. Ruohola on toiminut mm. Atrian varatomitusjohtajana ja työskennellyt liha-alan johtotehtävissä Suomen lisäksi Venäjällä, Ruotsissa ja Baltian maissa.

↑ Takaisin ylös

Case: Tili-Häme Oy

Elviira ja Mikko Pirttilä

Elviira ja Mikko Pirttilä.

Mikko Ja Elviira myivät Tili-Häme Oy:n: Nyt oli oikea aika

Mikko ja Elviira Pirttilä myivät omistamansa Tili-Häme Oy:n tammikuussa 2018. Menestyvästä perheyrityksestä luopuminen ei ollut tunnetasolla aivan helppoa, mutta myyntiä oli harkittu jo pari vuotta. Nyt koitti oikea ajankohta. Kauppojen syntymisen jälkeen Mikko ja Elviira ovat erittäin tyytyväisiä. Yrityskaupan neuvotteli ja toteutti Suomen Yritysmyynti Oy.

Tili-Häme Oy:n perustivat Mikon äiti Marja Pirttilä yhdessä Mirja Pöhön kanssa Forssaan vuonna 1986. Yrityksen asiakaskuntana ovat olleet pääosin Forssan seutukunnan PK-yritykset. Liiketoiminta kasvoi vuosien varrella ja yritys vakiinnutti paikkansa tyytyväisten asiakkaiden muodossa.

– Äitini pyöritti yritystä yli 20 vuotta. Ja myös isäni tuli yhtiöön 90-luvulla. Itse aloin työskennellä kokoaikaisena vuonna 2005. Ja vaikka olin nuorena vannonut etten ala ainakaan yrittäjäksi, toteutimme sukupolvenvaihdoksen kolme vuotta myöhemmin, nauraa Mikko Pirttilä.

– Kun äitini jäi eläkkeelle vuonna 2010, tuli myös vaimoni Elviira töihin toimistoon. Hänkin on toiminut käytännössä yrittäjänä jo noin kahdeksan vuoden ajan.

Miksi yritys myyntiin?

Mikä johti yrityksen myyntiin ja miksi juuri nyt? – Olen koko aikuisikäni tehnyt tilitoimistotyötä ja näin noin 40 ikävuoden kohdalla meille tuli vaimoni kanssa tunne, että haluaisimme kokea vielä muutakin työuramme aikana. Ajoitus tuntui sopivalta, sillä tiesimme, että tilitoimistot ovat haluttua kauppatavaraa. Toisaalta orastava nousukausi antoi toivoa siitä, että pystyisimme itse työllistymään muualle kaupan jälkeen, kertoo Mikko.

– Päätös perheyrityksen myymisestä ei ollut helppo, mutta se oli harkittu. Olimmehan miettineet asiaa jo parin vuoden ajan.

Yrityskauppa toteutui tammikuussa 2018. Kuinka kauan myynnin prosessi kesti?

– Syyskuun loppupuolella 2017 otimme yhteyttä kahteen eri yritysvälittäjään. Annoimme toimeksiannon Suomen Yritysmyynti Oy:lle lokakuun alussa. Asiat etenivät todella nopeasti tämän jälkeen. Allekirjoitimme kaupan esisopimuksen 21.11.2017 ja kauppakirjan 3.1.2018.

Millainen prosessi oli käytännössä?

– Kävimme ensin Suomen Yritysmyynnin Jarmon ja Pekan kanssa läpi tilanteemme. Tähän liittyi yhtiön taloudellisen tilan arviointi, omat jatkosuunnitelmamme, toiveet kaupan ajankohdasta ja siitä, millaisen jatkajan yritykselle haluaisimme.

– Sen jälkeen pääsimme yhteisymmärrykseen millä hinnalla yritystä lähdetään myymään. Teimme Yritysmyynnin kanssa kirjallisen toimeksiantosopimuksen, jonka jälkeen he aloittivat myyntityön.

Kiinnostuneita ostajia löytyi paljon, kaikkiaan noin 30.

– Vasta kun ostajaehdokas oli allekirjoittanut salassapitosopimuksen, hän sai tietää yrityksemme nimen ja muita tarkempia tietoja. Hyvin nopeasti tuosta joukosta valikoitui yksi, jonka kanssa neuvottelut aloitettiin toden teolla.

– Esisopimuksessa sitten sovittiin kaupan ehdot jo hyvinkin tarkkaan ja ostaja maksoi käsirahan. Tämän jälkeen ostajalle varattiin aikaa tutustua yhtiön kirjanpitoon eli tehdä ns. DD-tutkimus. Lopullisen kauppakirjan allekirjoittaminen olikin sitten enää lähinnä muodollisuus.

Millainen rooli Suomen Yritysmyynti Oy:llä oli yrityskaupassa?

– Tärkeintä oli tietysti se, että he omien kanaviensa kautta löysivät ostajan. Ilman heitä emme mitenkään olisi löytäneet yhtä hyvää jatkajaa yrityksellemme.

– Suomen Yritysmyynti hoiti myös yhteydenpidon ostajiin. Vasta kun alustava yhteisymmärrys ostajan kanssa oli löytynyt, me tulimme mukaan neuvotteluihin. Jarmo ja Pekka tekivät myös paperityöt eli hoitivat salassapitosopimukset sekä laativat esisopimuksen ja lopullisen kauppakirjan. He toimivat ripeästi ja olivat tavoitettavissa lähes tulkoon vuorokauden ympäri. Olenkin vähän huolissani Jarmon ja Pekan työtahdista, sillä miehet tuntuivat olevan aina työn ääressä! virnistää Mikko.

Erittäin tyytyväisiä kauppaan

– Olemme ensinnäkin tyytyväisiä saamaamme kauppahintaan. Lisäksi kaikki meni nopeasti. Se on tärkeää, sillä onhan tällainen tilanne aina stressaava, kun isoja päätöksiä joutuu tekemään ja vieläpä pitämään kaiken samalla visusti salassa.

– Olemme myös erittäin tyytyväisiä ostajaan. On mukavaa, kun yritystoimintaa jatkaa ihminen, joka selvästi ajattelee monista asioista samaan tapaan minun ja Elviiran kanssa.

Kannattiko ottaa yritysmyynnin ammattilainen avuksi?

– Aivan ehdottomasti! Koska tilitoimistoilla käydään kiivaasti kauppaa, moni tilitoimistoyrittäjä saattaa miettiä, että miksi maksaa isolta tuntuvaa välityspalkkiota, kun homman voi hoitaa itsekin. Onhan meidän alan ihmisillä kuitenkin näistä asioista aika paljon tietoa omastakin takaa.

– Olen todella tyytyväinen, ettemme itse lähteneet myymään yritystämme. Ensinnäkin Jarmon ehdotus myyntihinnaksi oli huomattavasti korkeampi kuin mitä olimme itse ajatelleet, vaikka jotain kuvittelenkin tietäväni yrityksen arvonmäärityksestä. Ja toisekseen emme olisi koskaan omin päin löytänyt näin hyvää ostajaa, vaan olisimme todennäköisesti joutuneet hyvin epätasa-arvoiseen neuvottelutilanteeseen jonkin alan ison ketjun ja heidän lakimiestensä kanssa.

Uuden elämän alku

Miltä tulevaisuus näyttää, miten tästä eteenpäin?

– Nyt jatkamme uuden yrittäjän apuna vielä muutaman kuukauden. Samalla etsimme itsellemme uutta työtä. Sen suhteen näyttää ihan lupaavalta. Ajatuksenamme on muuttaa takaisin Turun seudulle, jossa olemme kumpikin opiskelleet ja jossa ensimmäinen yhteinen kotimme oli.

Mikko kertoo, että tunnelmat ovat innostuneet ja jännittyneet elämän uudesta aikakaudesta johtuen.

– Samalla tietysti on myös haikeutta siitä, että pian hyvästelemme vuosien varrella hyvin läheiseksi tulleet asiakkaat ja työntekijämme. Viime viikot ovatkin kuluneet asiakkaiden, yhteistyökumppaneiden ja muiden tuttujen kanssa asiasta puhuessa. Pienellä paikkakunnalla tällainenkin pienen yrityksen kauppa on jo jonkinlainen uutinen. Onneksi asiakkaat ja työntekijät jäävät kuitenkin hyviin käsiin!

↑ Takaisin ylös

Case: Tervetuloa kyytiin!

Oulun Taksipalvelut Oy vaihtoi omistajaa

Kuvassa Mika Niskanen (vas) ja Juhani Romppainen kauppakirjan allekirjoitustilaisuudessa. Kauppa on sinetöity!

Menestyvä Oulun Taksipalvelut Oy vaihtoi omistajaa

Iisalmelainen perheyhtiö Mika K. Niskanen Oy kaksinkertaisti liikevaihtonsa ostaessaan Oulun Taksipalvelut Oy:n koko osakekannan tammikuussa 2016 allekirjoitetulla kaupalla. Yrityskaupan myötä muodostuvan konsernin liikevaihto kohoaa 13 milj. euroon, joka tehdään reilun 150 henkilön voimin. Ajokalustoa on 140 yksikköä.

Oulun Taksipalvelut Oy, markkinointinimeltään OTP Travel, on Oulussa vuodesta 2006 lähtien toiminut liikennöintiyhtiö. Yhtiöllä on kolme liiketoiminta-aluetta: monipuolinen tarjonta joukko- ja tilausajoliikenteessä, palvelu- ja taksiliikenne sekä tilausmatka liiketoiminta. Tilausmatkoja tehdään sekä kotimaahan että ulkomaille.

Tasaista kasvua ja jatkuvaa liiketoiminnan kehittämistä

Oulun Taksipalvelut Oy:n pääomistajan ja toimitusjohtajan Juhani Romppaisen johdolla yhtiö on kehittynyt ja kasvanut ennakkoluulottomasti toiminta-alueensa merkittäväksi tekijäksi. Vuonna 2015 liikevaihto kohosi 7 milj. euroon, josta liikevoittoa kertyi noin 10 %. Yhtiön kasvu on ollut kannattavaa ja uutta liikennöintikalusto on investoitu jatkuvasti. Näin kalusto on pysynyt modernina ja asiakkaille miellyttävänä. Asiakastyytyväisyys on yhtiön yksi tärkeimmistä arvoista, josta vastaa ammattitaitoinen ja palveleva henkilöstö. Henkilöstöä yhtiöllä on reilut 90.

Iisalmelaisen Mika K. Niskanen Oy:n toimitusjohtaja ja omistaja Mika Niskasen kiinnostuttua Oulun Taksipalvelut Oy:n (myöhemmin OTP) ostamisesta, yrityskauppaneuvotteluja ryhdyttiin viemään ripeästi eteenpäin. OTP on hyvämaineinen, yhtiön luvut ovat kunnossa, yhtiöllä on hyvä markkina-asema Oulun alueella ja henkilöstö on sitoutunut sekä motivoitunut, listaa Mika Niskanen syitä yrityskauppaan. Lisäksi yhtiöllä on hieno kalusto, jatkaa Niskanen.

Mika K. Niskanen on perheyritys, jonka omistavat Mika ja Sari Niskanen. Mika Niskanen on toiminut yrittäjänä vuodesta 1994, jolloin hän osti isältään kaksi taksia ja ryhtyi kasvattamaan liiketoimintaa. Erityisesti liiketoiminnan kasvua on haettu viimeisen kolmen neljän vuoden aikana. Kasvu on ollut orgaanista sekä yritysostojen vauhdittamaa. Yrittäjällä on käytössään oma yrityskaupan asiantuntija, Kari Hyvönen, jonka kanssa lukuja on laskettu ja käyty läpi riskejä sekä rahoitusta.

Yrityskaupasta löytyy synergiaetuja ja kasvua haetaan

Mika K. Niskanen Oy toimii samoilla liiketoiminta-alueilla kuin OTP, joten liiketoimintaosaamista löytyy. Yrityskaupan myötä laajennutaan maantieteellisesti. Linja-autojen reittiliikennettä on nyt Iisalmessa, Kuopiossa ja Oulussa, samoin matkatoimisto- ja tilausmatkatarjontaa. Mika K. Niskasen konserniin kuuluu ennestään Rautalammin Auto Suonenjoella ja Kuopiossa, matkatoimisto MatkaSavo Iisalmessa ja Kuopiossa sekä Iisalmen Teboil -huoltoasema.

Synergiaedut tarkentuvat muutaman seuraavan kuukauden aikana. Nousua haetaan jokaisella liiketoimintasektorilla. Tarkoituksenamme on olla kasvava ja menestyvä yhtiö, sanoo Mika Niskanen. Perheyhtiössä henkilöstöstä huolehditaan ja henkilöstö on tärkeä; osaavan ja motivoituneen henkilökunnan kanssa on mahdollista tehdä töitä edellä mainittujen tavoitteiden saavuttamiseksi, jatkaa Niskanen.

Iisalmen ja Oulun välinen matka on noin 200 km. Kun Oulusta lähdetään kohti etelää, matkalla on luontevasti Iisalmi. Kun Iisalmesta lähdetään kohti pohjoista esim. Lapin hiihtokeskuksiin, matkalla on Oulu. Tämä maantieteellinen läheisyys tuo synergiaa molemmille yhtiöille erityisesti valmismatkatarjontaa ajatellen. Nyt yhtiöt voivat myydä myös matkakohteitaan ristiin.

Suomen Yritysmyynti Oy kaupan välittäjänä

Suomen Yritysmyynti Oy kartoitti OTP:lle useita sopivia ostajaehdokkaita. Mika Niskanen kiinnostui asiasta. Yrityskaupan prosessointi meni systemaattisesti eteenpäin ja Suomen Yritysmyynnin Jarmo Pakariselta saatiin nopeasti vastauksia esitettyihin lisäkysymyksiin, kertoo Niskanen. Samoin neuvottelut OTP:n pääomistajan Juhani Romppaisen kanssa etenivät hyvässä hengessä.

Juhani Romppainen jää yhtiön palvelukseen ja jatkaa toimitusjohtajan tehtävien hoitoa. OTP:n toiminnassa ei ole tarvetta tehdä suuria muutoksia, kertoo Niskanen. Keskitymme perustekemiseen ja sen teemme niin hyvin kuin osaamme asiakaspalvelu edellä.

OTP:n toiminta jatkuu Oulussa samoissa toimitiloissa, jotka on suunniteltu nimenomaan yhtiön liiketoimintaa palveleviksi. Suurien autojen pesua varten on avattu 24 h vuorokaudessa auki oleva automaattinen pesulinja.

↑ Takaisin ylös

Tervetuloa kyytiin! Menestyvä Oulun Taksipalvelut Oy vaihtoi omistajaa (pdf)

Case: Osta kilpailija!

Kaksi esimerkkiä yritysten kasvusta Suomen Yritysmyynti Oy:n välittämillä yrityskaupoilla

Yrityksen ostaminen on tehokas keino laajentaa olemassa olevaa yritystä. Uusien asiakkaiden ja markkinoiden haaliminen on kallista ja aikaa vievää. Nopea tapa suurentaa omaa markkinaosuutta on ostaa kilpaileva yritys tai muutoin saman alan yritys. Alla kaksi esimerkkiä yritysten kasvusta Suomen Yritysmyynti Oy:n välittämillä yrityskaupoilla.

***

Epuro Oy ja Suomen Kaapelikaivu Oy - Aluksi oli tarkoituksena myydä ei ostaa

Epuro Oy:n toimitusjohtaja Juha Kinnusen yrityskauppa meni täysin nurinpäin: aluksi tarkoituksena oli myydä tai luopua yrityksesta,̈ eikä ostaa toista firmaa. Sähkö- ja teleoperaattoreiden vanhojen ilmaverkkojen purkutöihin erikoistuneessa firmassa oli huomattu, että purkutyöt olivat vähenemässä ja se vaatii toimenpiteitä.

– Olin jossakin vaiheessa ajatellut laajentaa kaapelikaivuuseen, mutta firmasta ei löytynyt sen alan osaamista, siksi myyminen vaikutti järkevältä ratkaisulta. Sitten Jarmo Pakarinen Suomen Yritysmyynti Oy:stä soitti ja vihjasi, että nyt on myytävänä parikin alan yritystä, jotka saattaisivat kiinnostaa minua.

Kuukauden ajan Kinnunen selvitteli myytävinä olevien yritysten taustoja, soitteli ja tapaili ihmisiä, ja sen jälkeen hän neuvotteli yrityskaupasta yritysten osakkaiden kanssa.

– Keskustelin asiasta peilin avulla ja sillä tavalla ostopäätös syntyi, Kinnunen virnuilee. Suomen Kaapelikaivu Oy:n uutena omistajana Kinnunen suhtautuu tulevaisuuteen valoisasti ja mielenkiinnolla.

– Molemmissa firmoissa on nyt käyty läpi ulkopuolisen yrityksen johtamat kehityskeskustelut ja tarkoituksena on ottaa molempien firmojen edut tehokkaaseen käyttöön. Olen arvioinut, että tämä on sellainen viiden vuoden projekti, Kinnunen sanoo.

Kahden yrityksen ammattitaito sidotaan yhteen yhteisen markkinointinimen alle: Suomen kaapelikaivuu ja suuntaporaus, SKKS.

Kirsi Virtanen

***

Telilän Sähkötyön Oy ja Sähkö-Sinssi Oy - Vastaus asiakkaiden toiveisiin

Telilän Sähkötyön Oy:n ensimmäistä yrityskauppaa odotettiin kolmen sukupolven ajan, lähes 60 vuotta.

– Asiakkaat alkoivat kysellä heikkosähköpuolta, eikä meillä ollut tarjota sellaista osaamista, toimitusjohtaja Pekka Telilä kertoo.

Yrittäjille asiakkaiden toivomukset ovat melkein laki, ja Telilä huomasi pohtivansa asiaa yhä enemmän. Yrittäjän näkökulmasta tilanne oli ihanteellinen: valmiit asiakkaat tahtoivat Telilältä enemmän ja laajempaa palvelua alalla, joka oli hyvin lähellä vanhaa osaamispohjaa.

Ongelmana oli osaamisen löytäminen: mistä yhtäkkiä löytyisi useampi heikkosähkötyön ammattilainen? Omaa henkilöstöä ei kannattanut lähteä kouluttamaan. Ratkaisu löytyi puolivahingossa, kun Telilä tarkisti Suomen Yritysmyynti Oy:n listan myytävistä yrityksistä. Ostokohde löytyi Uudeltamaalta, Lohjalta yritys nimeltä Sähkö-Sinssi Oy.

– Ostopäätöksen tekeminen kesti itselläni viitisen minuuttia, enemmän aikaa meni muiden osakkaiden vakuuttamiseen, Telilä sanoo.

– Yhdessä yhdistämme nyt parhaat palat meiltä ja parhaat palat heiltä, olen erittäin luottavaisilla mielin, Telilä toteaa tyytyväisenä.

Kirsi Virtanen

↑ Takaisin ylös

Case: Deniss Ceylan Oy

Maahanmuuttajan luoma menestyjäyritys vaihtoi omistajaa

Aika monen suomalaisen olisi syytä olla onnellinen siitä, ettei Ceylan Güzel saanut töitä kaksikymmentä vuotta sitten. Jos Güzel olisi löytänyt työpaikan, suuri osa suomalaisista olisi jäänyt paitsi herkullista kebablihaa - tai ainakin sitä olisi pitänyt odottaa pidempään. Ceylan Güzel nimittäin on - oli - maamme menestyvin kebablihatoimittaja.

Suuren Laman aikainen, 1990-luvun Suomi ei ollut huonosti suomea puhuvalle, turkkilaiselle maahanmuuttajalle runsaudensarvi, pikemminkin päinvastoin; töitä ei saanut mistään, ja toimeentulo alkoi olla hankalaa. Ceylan Güzelille jäi vain yksi mahdollisuus: hänen oli pakko työllistää itse itsensä, niinpä hän ryhtyi yrittäjäksi.

Aluksi hän perusti ketjun kebabravintoloita nimeltään ”Deniss Kebab”, sitten syntyi lihantoimitusyritys Deniss Ceylan Oy. Ajan mittaan Ceylan Güzel luopui ravintoloistaan ja keskittyi lihatoimituksiin. ”Deniss Kebab” -ravintolat eivät kuitenkaan hävinneet Suomesta, toiminta jatkuu usealla paikkakunnalla, uuden omistajan ohjauksessa. Lihamyynti osoittautui menestyskonseptiksi, muutamassa vuodessa Deniss Ceylan Oy kasvoi Suomen suurimmaksi kebablihatoimittajaksi.

Kaksikymmentä vuotta sitten käynnistynyt menestystarina sai huipennuksensa kun Güzel myi - Suomen Yritysmyynti Oy:n avulla - osuutensa maamme menestyvimmän lihayrityksen osakkeista. Yrityksen toiminta jatkuu osaavissa käsissä kun yrityksen omistajaksi ja johtoon siirtyi Hannu Leminen, jonka vankka yritysjohtamisen osaaminen siivittää yrityksen menestystä jatkossa.

Ceylan Güzel muistelee alkuaikoja, kun kaikki oli uutta ja ihmeellistä, niin yrittäjälle kuin asiakkaillekin. Yrityksen perustamisaikaan kebab oli suomalaisille vielä suhteellisen tuntematon uutuus. Tuo turkkilainen, maustettu liharuoka oli saapunut maahamme vasta muutamia vuosia sitten, ja voisi sanoa, että Ceylan Güzel sattui aloittamaan oikeassa paikassa, oikeaan aikaan - asiakkaat rakastivat eksoottista uutuustuotetta.

- Töitä oli valtavat määrät, kysyntä oli niin suurta. Ensimmäisinä vuosina tein kuusitoistatuntisia työpäiviä, Güzel muistelee.

- Auton mittariin kertyi vuodessa 240 000 kilometriä. Olen laskenut, että parhaimmillaan ajoin tuhat kilometriä päivässä.

Pyyteetön asiakaspalvelu on nostanut Ceylan Kebab Oy:n kilpailijoiden edelle ja yritys kasvoi vuosi vuodelta. Työmäärä lisääntyi, mutta ei tien päällä, vaan konttorissa.

- En ole ollut kentällä moneen, moneen vuoteen. Yritys kasvoi niin suureksi, että minun oli pakko alkaa toimitusjohtaa, Güzel nauraa.

Ceylan Kebab Oy:llä on asiakkaita kaikkialla Suomessa. Jos lähtee Tenojoelle lohia kalastamaan, Karigasniemellä voi nauttia Ceylan Kebab Oy:n kebablihaa - siis suomalaista naudanlihaa turkkilaisella twistillä.

Muutama vuosi sitten Ceylan Güzel ymmärsi, ettei hänellä enää ole kykyjä johtaa yritystään menestyvällä tavalla.

- Firmasta oli kasvanut liian suuri minulle. Esimerkiksi heikko kielitaitoni vaikutti haitallisesti ja hidasti asioita, Güzel toteaa.

- Kun yritys kasvaa suuremmaksi ja suuremmaksi, toimintatavat muuttuvat ja vaatimukset yritystä kohtaan kasvavat. On vaikeaa kun ei ymmärrä laki- tai verosanastoa.

Vaikka Ceylan Güzel puhuu sujuvaa suomenkieltä, ongelmaksi muodostui nimenomaan yritysmaailmassa käytettävä terminologia.

Menestyvän yrityksen myyminen ei ollut ensimmäinen vaihtoehto. Aluksi yritykselle piti löytää palkattu johtaja, joka voisi astua Güzelin saappaisiin. Se ei kuitenkaan onnistunut, Güzel kertoo:

- Hyvää ehdokasta ei löytynyt. Luulen, että moni vierasti ajatusta siitä, että pitäisi työskennellä yrityksessä, jonka omistaja oli turkkilainen.

Ceylan Güzel alkoi pohtia myymistä. Onneksi hänen ei tarvinnut pohtia itsekseen, vaan apuna ja vastapuolena toimi Ceylanin poika, Deniss Güzel. Deniss on ollut mukana firmassa pienestä pitäen, auttamassa milloin missäkin - ja kyllä, tarkkaavaiset varmasti huomasi, että yritys on saanut nimensä Denissin mukaan.

Isä ja poika pallottelivat ajatuksia ja vaihtoehtoja keskenään. Yritysmaailma ei ole Denissille vieras, hän opiskelee yritystaloutta ammattikorkeakoulussa. Deniss sanoo vastustaneensa myymistä:

- Se ei alkuun tuntunut hyvältä ajatukselta. Kyse oli kuitenkin yrityksestä joka oli ollut mukana koko ikäni; ajatus luopumisesta oli jotenkin raskas.

Isä Ceylan taas oli myymisen kannalla. Vaikka hän olikin perustanut yrityksen, hän koki myös että yritys oli vienyt häneltä paljon:

- Aikaa. Yritys vei elämästäni aikaa, ja minusta alkoi tuntua siltä, että nyt halusin siitä palkan. Halusin viettää aikaa vaimoni kanssa, tavat ystäviä ja elää tavallista elämää.

Viimein päätettiin myydä. Ceylan Güzel otti yhteyttä Suomen Yritysmyynti Oy:n jonka johdolla yritykseen aloitettiin etsimään jatkajaa. Suuren ja menestyvän yrityksen myyminen ei ole helppo tehtävä. Ostajalla pitää olla osaamista mutta myös varoja. Neuvotteluja käytiin useampaan otteeseen, useamman ostajan kanssa.

Ceylan Güzel ei itse osallistunut ostajakandidaatin löytymiseen, vaan ostaja löytyi Suomen Yritysmyynti Oy:n kautta. Ceylan Güzel on tyytyväinen myyntiin, varsinkin kun hän sai täsmälleen sen, minkä halusikin: hän halusi luopua yrityksestään kokonaan, kertaheitolla.

- En halunnut jäädä millään tapaa yritykseen enää myynnin jälkeen. Minulle myyminen tarkoitti luopumista heti ja totaalisesti. Onneksi Suomen Yritysmyynti Oy:n edustaja ymmärsi tämän, ja vaati sellaista myyntisopimusta joka vapautti minut kaikesta vastuusta, Güzel sanoo.

Kerrasta poikki -toteutus ei ole kaikkein helpoin ratkaisu yrityksen myynnissä. Usein uusi omistaja haluaisi, että edellinen omistaja jäisi ”saattohoitamaan” yritystä pidemmäksi aikaa. Joskus uusi omistaja vaatii, että edellinen omistaja jää osavastuuseen vielä kaupanteon jälkeenkin. Nämä tilanteet on aina punnittava huolella erikseen, mutta mikäli edellinen omistaja haluaa luopua kertaheitolla, sitä toivetta on syytä kunnioittaa.

Kokiko Ceylan Güzel pudonneensa tyhjän päälle sen jälkeen kun yrityskaupat oli tehty?

- Ehkä vähän, mutta hyvällä tavalla. Nyt minulla on aikaa tehdä sitä, mitä en ennen ehtinyt, Güzel hymisee tyytyväisenä.

↑ Takaisin ylös

Case: Scan Mikael Oy

Jouko Urpolahti myi menestyvän yrityksensä, jotta voisi panostaa uuteen tuotteeseen täysillä. Yrityskaupan välitti Suomen Yritysmyynti Oy.

Jos matkustat Sydneyihin, muista vierailla Pitt Street Mall – nimisessä ostoskeskuksessa. Ei sen takia että se on Sydneyn tunnetuin ostoskeskus, eikä sen takia siellä on Australian kovimmat myyntitilavuokrat (lattiatilavuokrat?) – vaan sen takia että siellä on suomalaiset siirtolasiseinät.

Suomalaisen Scan-Mikael Oy:n valmistamia siirrettäviä lasiseinä on kaikkialla maailmassa, Australiasta Norjaan, Israelista Moskovaan. Suomen Yritysmyynti Oy toimi välittäjänä kun Porissa perustettu Scan-Mikael Oy vaihtoi omistajaa alkukesästä 2012.

Scan-Mikael Oy:n entisen omistajan Jouko Urpolahden haastattelu:

Miksi halusit myydä loistavasti pärjäävän yrityksen, Jouko Urpolahti?

– Ajatus kypsyi kun varsinaisen tuotteen kylkeen kehittyi oma tuoteryhmä jonka rakenne oli kevyempi ja kalustomaisempi kuin lasiseinien.

Pikkuhiljaa valkeni, että tuo uusi tuoteryhmä tarvitsi oman yksilöllisen panostuksensa.

– Pohdin miten uutta tuoteryhmää pitäisi lähteä vetämään. Aika pian käsitin, että jos haluan panostaa uuteen tuotteeseen täysillä, minun on luovuttava Scan-Mikael Oy:stä.

Jouko Urpolahti koki myös että, kymmenen vuoden yritysjohtamisen jälkeen oli aika vetäytyä syrjään ja aloittaa jotain uutta.

Kodinhoitohuoneessa syntyneestä yrityksestä luopuminen ei ollut helppoa:

– Kliseenkin uhalla on sanottava että tuntui kuin olisin luopunut omasta lapsestani, Urpolahti naurahtaa.

– Panostus oli ollut niin valtavan suuri ja luopuminen menestyvästä kasvuyrityksestä vaati aikamoista henkistä kypsyttelyä. Kyllä siinä sellaiset pari vuotta meni ennen kuin pystyin hyväksymään että myyminen oli järkevä vaihtoehto.

Hyvää myyjää osaa arvostaa

Jouko Urpolahti otti yhteyttä erääseen yritysmyyntifirmaan mutta sillä kertaa ei natsannut.

– Ensimmäisen yritysmyyjän kanssa emme päässeet puusta pitkään, jostain syystä emme olleet samalla aaltopituudella, Urpolahti sanoo.

Epäonnistuneen myyntiyrityksen jälkeen Jouko Urpolahti soitti Suomen Yritysmyynti Oy:lle.

– Nyt hommassa oli ihan erilainen draivi. Minuun otettiin heti yhteyttä ja toimitusjohtaja tuli saman tien myyjän kanssa käymään. Minulle tuli vahvasti sellainen olo, että nämä ihmiset tietävät mitä tekevät

– mutta ennen kaikkea sain vaikutelman että he aidosti halusivat auttaa minua löytämään ostajan yritykselleni.

Myyntiyrittäjänä Urpolahti osaa arvostaa hyvää myyjää.

– Kaikenlainen myyntityö on riippuvaista hyvästä myyjästä, alalla ei ole merkitystä. Jos kioskissa on myrtsi myyjä, en enää mene siihen kioskiin, niin yksinkertaista se on. Ammattitaitoinen myyjä on yrityksen paras ja tehokkain käyntikortti.

Urpolahti ei toki luottanut pelkästään Suomen Yritysmyynti Oy:n asialliseen ja ystävälliseen palveluun:

– Tarkistin myös referenssit. Huomasin niiden joukossa monta firmaa jotka tunsin, joten tunsin voivani luottaa yritysmyyjääni.

Yrittäjä tarvitsee apua yrityksen myynnissä

Päätös myydä oma yritys ei ole helppo – eikä yrityksen myymisprosessi välttämättä ole sen helpompi.

– Myyntiketjuun kuuluvat palaverit ja analyysit, tapaamiset ja pohtimiset tekivät myyntiprosessista aika raskaan. Ja olihan siinä myös kyse suurista asioista, siihenastisesta elämäntyöstäni ja tulevaisuudestani, Urpolahti pohtii.

– Vaati paljon itsekuria unohtaa myyntiprosessi, lykätä se aivojen taustalle ja jatkaa jokapäiväistä työntekoa.

Jouko Urpolahti tapasi useita ostajakandidaatteja ennen kuin ostaja, Scan-Mikael Oy:n nykyinen omistaja Petteri Lauroma (Maxea Holding Oy) löytyi.

Myynnin loppurutistusta ja yrityksen myynnin lopputulosta Jouko Urpolahti muistelee mielellään.

– Myymisen loppuprosessi oli hämmästyttävän nopea, vain parisen kuukautta. Kun kauppa oli selvä, tuntui kummalliselta ja samalla tavattoman hyvältä. Tuli sellainen voittajaolo että nyt tämä jakso on päättynyt, tämä elämänvaihe on paketoitu – nyt voin aloittaa uuden tekemisen.

Jouko Urpolahti sanoo, ettei olisi selvinnyt yrityksensä myymisestä ilman Suomen Yritysmyynti Oy:n apua ja asiantuntemusta:

– Ilman muuta yrittäjä tarvitsee apua yrityksensä myymisessä. Minä en olisi voinut hoitaa kaikkia laki- ja verokysymyksiä. Enkä olisi tiennyt mistä löytää ostajaehdokkaita. Rehellisesti sanottuna en pidä millään tavalla mahdollisena sitä että olisin saanut yritystäni myytyä omin neuvoin.

Jouko Urpolahti myi kymmenen vuoden elämäntyönsä ja aloitti uuden yrityksen nimeltään Vetrospace. Nyt kun yrityksen myynnistä on kulunut muutama kuukausi, kokeeko Jouko Urpolahti olevansa oikealla tiellä?

- Ehdottomasti. Olen erittäin tyytyväinen siihen että Scan-Mikael Oy tuli myytyä, nyt olen vapaa kulkemaan uusia polkuja.

↑ Takaisin ylös

Case: Synsam

Suomen Yritysmyynti mukana optisen alan yritysjärjestelyssä

Pitkän neuvottelu- ja yritysjärjestelyprosessin tuloksen Suomeen syntyi tammikuussa uusi optisen alan yhtiö, jonka kuluttajat ovat nähneet ja näkevät katukuvassa Synsam -ketjuna.

Järjestelyssä SF Optical Holding Oy osti 24 optikkoalan yhtiötä, liikkeitä oli useampia. Kun näiden liikkeiden lisäksi lasketaan yhteen franchaising -yrittäjinä jatkavat liikkeet, muodostuu kokonaisuudesta yli 12 miljoonaa euroa liikevaihtoa tekevä näkemiseen keskittyvä alan ammattilaisten pyörittämä yhteenliittymä. Liikkeiden henkilöstömäärä kohoaa yli 100 henkilöön ja liikkeitä löytyy ympäri Suomen.

Suomen Yritysmyynti Oy:n ammattilaiset olivat projektissa mukana yli vuoden. Toimeksiannon ensimmäiseen vaiheeseen kuului etsiä ja kartoittaa mahdollisia potentiaalisia ostokohteita. Luonnollinen kohderyhmä olivat Synsamin franchaising -ketjuun jo aikaisemmin kuuluneet liikkeet. Tunnistettujen potentiaalisten ostokohteiden osalta tunnusteltiin myyjien halukkuutta myydä liiketoiminta. Tämän jälkeen aloitettiin alustavat neuvottelut ja analysoitiin liiketoiminnan volyymi, kannattavuus sekä soveltuvuus uuteen kokonaisuuteen. Osakeyhtiön tai liiketoiminnan arvoa määriteltiin tarkasti osapuolten yhteisen näkemyksen löytämiseksi ja neuvottelujen jatkamiseksi. Ennen järjestelyn toisen vaiheen aloittamista toimeksiantaja arvio saamansa informaation pohjalta muodostuvaa kokonaisuutta volyymin, kannattavuuden, rahoituksen sekä maantieteellisen peiton näkökulmasta.

Projektin toisessa vaiheessa Suomen Yritysmyynti Oy:n tehtävänä oli päivittää tilinpäätösanalyysit sekä viedä kauppahintaneuvottelut loppuun. Lisäksi koordinoitiin kaupan muista ehdoista sopiminen loppuun osapuolten kesken. Tämän jälkeen laadittiin kauppakirjat.

Kokonaisuudessaan projekti oli haastava liikkuvien osien määrän ollessa suuri. Projektin loppuun saattaminen oli kaikkien mukana olevien osapuolien voimakas tahtotila.

↑ Takaisin ylös

Case: Taivallahden Tili Oy

Perehdyttäminen kaupan kohteeseen alkoi välittömästi ja alussa työtä riittää, kommentoivat Pekka Laulajainen (vas.) ja Kari Kämäräinen.

Taivallahden Tili Oy:lle uusi omistaja

Taivallahden Tili Oy:lle uusi omistaja Yli 20 vuotta sitten toimintansa aloittaneen helsinkiläisen Taivallahden Tili Oy:n liiketoiminta vaihtoi omistajaa toukokuussa 2011. Omistajapariskunta Kari ja Jaana Kämäräinen päättivät luopua tilitoimistostaan helmikuussa 2011.

Tilitoimistoalalla tehdään vilkkaasti yrityskauppaa ja niinpä Taivallahden Tilin liiketoiminnalle löytyi ostaja muutamassa kuukaudessa. Loppusuoralla ostajia oli useampiakin, nopein päätöksentekijä pystyi saattamaan kaupan päätökseen.

Suomen Yritysmyynti Oy:n ammattilaiset tietävät ostajien usein löytyvän alalta kuten tässäkin kaupassa, jossa ostajana oli Pekka Laulajaisen omistama Taloushallinto Laulajainen Oy. Ostajan tavoitteena on kasvattaa omaa liiketoimintaansa ja liiketoimintakaupalla liikevaihtoa kertyi lisää 400.000 euroa ja ammattitaitoista henkilökuntaa siirtyi viisi henkilöä.

- Eteenpäin pitää pyrkiä ja usein tämä tarkoittaa kasvua, kommentoi Laulajainen.

Liiketoimintaa jatketaan Taivallahden Tili Oy:n nimellä entisen henkilökunnan voimin, entisissä toimitiloissa Töölönkadulla Helsingin kivijalassa Pekka Laulajaisen ottaessa vetovastuun yhtiöstä.

Taloushallinto Laulajainen Oy on erikoistunut myös integroituihin IT-ratkaisuihin ja niiden hyödyntämiseen tehokkaassa taloushallinnon hoidossa. Kaupan myötä muodostuneesta kokonaisuudesta löytyy varmasti asiakkaita hyödyttäviä synergioita.

Taivallahden Tili on auktorisoitu tilitoimisto erikoistuen pienten ja keskisuurten yhtiöiden kirjanpidon ja taloushallinnon hoitamiseen nykyaikaisin menetelmin. Palveluihin kuuluu: kirjanpidot, konserni- ja tavalliset tilinpäätökset, veroilmoitukset, palkkalaskenta, maksuliikenteen hoito ja palvelut. Toimeksiantoina hoidetaan myös vero-oikaisupyynnöt ja verovalitukset.

Palvelut hoituvat suomeksi ja venäjäksi. Asiakaskunta koostuu useista eri toimialoilla toimivista yrityksistä ja uudessa kokonaisuudessa on jopa 200 asiakasyritystä. Uuden omistajan tärkein tehtävä on varmistaa onnistuminen asiakkaiden palvelussa.

- Pystymme takaamaan asiakkaille nopean ja henkilökohtaisen palvelun, jatkaa Pekka Laulajainen.

- Myyjät jatkavat työntekoa omalla tahollaan keskittyen tilintarkastukseen ja konsultointiin, kertoo Kari Kämäräinen.

Ensin vietetään pitkä loma Italiassa, jossa odottaa hiljattain ostettu lomapaikka. Loman jälkeen myyjät ovat vielä ostajan käytettävissä muutamia kuukausia. Näin varmistetaan liiketoiminnan siirtyminen jatkuvuuden periaatetta noudattaen.

↑ Takaisin ylös

Protoshop Oy

Ville Volanen

Tsunamista selviytyminen rohkaisi yrittämään

Vuoden 2009 syksyllä Ville Volanen toteutti pitkäaikaisen haaveensa perustaa yritys. Nyt hän on Protoshop Oy:n pääomistaja ja toimitusjohtaja.

Ville Volasen entinen työpaikka oli strategiajohtajana Tieto Oyj:ssä. Hän viihtyi IT-alan näköalapaikalla ja nousujohteisella urallaan, mutta mielessä kyti ajatus kokeilla omia siipiä.

Volanen näki kaksi vaihtoehtoa: perustaa yritys tyhjästä tai ostaa valmis. Hän päätti valita jälkimmäisen.

- Halusin yrityksen, joka on taloudellisesti vakaalla pohjalla ja jolla on kasvumahdollisuuksia. Sellaisen löytäminen ei välttämättä ollut aivan helppoa. Markkinoilla oli paljon heikosti hoidettuja yrityksiä, mutta laman aiheuttaman hintanotkahduksen takia hyvin menestyviä taas ei.

Volanen haki aktiivisesti yritystä eri tahoilta, kunnes löysi omansa Suomen Yritysmyynti Oy:n avulla.

- Monetkaan myyjät eivät olleet heti valmiita antamaan tarkkoja tietoja yrityksestään. Kaikille ei edes kerrota jokaista myytävänä olevaa kohdetta, ennen kuin usko todelliseen kaupan mahdollisuuteen syntyy. Tämä tekee yrityksen ostamisesta haasteellisen lajin. Luottamuksen rakentamista ja ammattitaitoa vaaditaan niin ostajan, myyjän kuin yritysvälityksenkin taholta. Ostajan on sitouduttava ehdottomaan vaitioloon.

Volanen kävi läpi yli kymmen firmaa. Puolen vuoden kaupanteon jälkeen hänestä tuli hienomekaanisen konepaja Protoshop Oy:n toimitusjohtaja ja pääomistaja 55 prosentin osuudella. Loppuosalle hän sai yhtiökumppaniksi Wexon Oy:n toimitusjohtajan Juha Wemundsenin, joka toimii hallituksen puheenjohtajana.

Yritys vakaalla pohjalla heti lähdössä

Protoshop Oy:n on perustanut kymmenen vuotta sitten VTT:llä työskennellyt konepajahenkilökunta, joten ammattitaitoa yrityksestä löytyy rutkasti. Yhä edelleen VTT on yrityksen merkittävämpiä asiakkaita.

Protoshop Oy valmistaa hienomekaanisia konepajatuotteita. Vaativassa tarkkuustyössä tehdään prototyyppejä ja yksittäiskappaleita, mutta myös sarjoja. Yrityksen valmistamia komponentteja on mm. ydinvoimaloissa ja satelliiteissa, mutta pajalla tehdään myös tavanomaisia varaosia sekä yrityksille ja yksityisille.

Lisäksi palveluihin kuuluvat suunnittelu, kokoonpano ja tuotteiden myyntivarasto.

- Näen, että menestys- ja kasvumahdollisuutemme ovat erittäin hyvät. Vahvuutemme on osaamisessa: nopeudessa, joustavuudessa ja korkeassa laadussa. Sijaitsemme Otaniemen HighTech -alueella ja näin olemme lähellä asiakkaitamme, mikä on myös suuri etu, Volanen sanoo.

Tsunami vuonna 2004

Ville Volanen oli Thaimaassa joulukuussa 2004, kun tsunami iski. Kun vedet olivat vetäytyneet rannalta, hän osasi odottaa jotakin tapahtuvaksi ja ehti kukkuloille ennen murskaavaa hyökyaaltoa.

- Tsunamista pelastumisen jälkeen olen ajatellut, että elämän onnistumisesta voi päättää itse. Eniten saa irti uskaltamalla. Tämä antoi rohkeutta myös hypätä vakaalta palkkajohtajan paikalta yritysmaailman tuntemattomaan.

Protoshop Oy

Mitä tekee: Hienomekaaninen konepaja sekä materiaalien ja tarvikkeiden myynti
Liikevaihto: 1,5 miljoonaa euroa
Henkilöstö: 14
Perustettu: 2000

↑ Takaisin ylös